tisdag 21 april 2015

En bild på grönsaker och ett tips

Ja det blev en bild på grönsaker fast egentligen skulle detta inlägget handla om vitkål. Bilden på den bleka kålen blev lite roligare när färgglada grönsakskompisar fick göra vitkålen sällskap, därför fick de också vara med på bilden :)
Jag använder ofta kål som tillbehör till olika maträtter. När vi gör potatis och köttfärsbiffar eller köttfärslimpa med brunsås så brukar vi nästan alltid äta rå riven vitkål till. Det är så gott. Och mättar väldigt bra. Till festligare maträtter gör jag ofta riven vitkål som jag smaksätter med färdig kryddmix, smakar ungefär som pizzasallad. Läs mer HÄR >> När jag vill ha ett krämig tillbehör så brukar jag göra coleslaw med rivet äpple i. Det är också gott och mättar väldigt bra. Iblanda hoppar jag över ris, pasta eller potatis och bara äter colslaw med till exempel grillad kyckling eller något annat kött. Perfekt att ta med på utflykten också. Recept HÄR >>
Mitt tips som jag tänkte dela med mig av är det enkla sättet att få alldeles lagom tjocka vitkålsstrimlor. Jag använder alltid osthyvel när jag strimlar vitkål. 
Det är det perfekta redskapet när man ska strimla vitkål tycker jag. Det blir alltid alldeles perfekt tjocka strimlor. Och snabbt och lätt går det att strimla kålen på det sättet. Och det gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar