onsdag 13 april 2016

Paj efter skolan

Är det kanske någon mer än jag som får hem vrålhungriga barn efter att de spenderat en hel dag i skolan. Det är i stort sett dagligen diskussioner här hemma om hur illa de tycker om skolmaten. Någon enstaka gång är de nöjda och glada men oftast inte. Vi har tagit upp detta på utvecklingssamtal med några av barnens lärare och som svar har vi fått att de har full förståelse för att eleverna inte tycker om maten. Det är inte mycket näring i den maten är det nu två av lärarna som sagt till oss. Det har även varit diskussioner på föräldramöten om skolmaten och det har tyvärr stannat vid just diskussioner. I vår kommun serveras barnen cock and chill.
Inte konstigt att det kurrar i magen efter en skoldag. För att ligga steget före och inte behöva fixa mat direkt när en ilsken och hungrig tonåring kliver in genom dörren så försöker jag alltid att ha något att plocka fram från kylen eller frysen. Alla barnen slutar ju inte samma tid så var och en får värma till sin mat själva. Idag har jag arbetat ihop och tryckt ut pajdeg i ett par formar som jag enkelt kan grädda ikväll eller imorgon. Degen är klar och får helt enkelt vila i kylen tills jag har tid att fylla den och grädda den. Blir det något över efter lunchen imorgon så passar det ju perfekt att frysa in det som blir över. Då skär jag alltid upp pajen i bitar så att det enkelt går att plocka ut bara en portionsbit.
När jag tryckte ut pajdegen i formarna så var jag inte särskilt noggrann, lite ojämna kanter här och var ger ju inte sämre paj. Det finns roligare saker i livet tycker jag än snygg matlagning. Det viktiga är att det är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar