fredag 6 september 2013

Picknickmat - Ost och skinkgifflar med oregano

Picknickmat - Ost och skinkgifflar
75 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst
1 tsk salt
1 ägg
1 msk strösocker
7 dl vetemjöl

Fyllning, 16 skivor ost och 8 skivor rökt skinka.
Krydda med oregano
Pensla med ägg och strö på vallmofrön.

Smält smöret.
              Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt (=37 grader)
Rör ut jästen i lite degspad.
Tillsätt resten av degspadet, salt, ägg och socker.
Arbeta in mjölet.
Låt jäsa under bakduk i 45 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord.
Kavla ut degen till en stor cirkel.
(ca ½ cm tjock)
Skär degen i 8 trekanter.
Lägg två ostskivor och en viken skinkskiva på varje trekant.
Strö över oregano
Rulla ihop.
(börja rulla i den breda änden ner mot spetsen)
Lägg gifflarna på en bakplåtsklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 30 min.

Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrön.

Grädda längst ner i ugnen 225 grader i 10 min.
_________________________________________________________________________________
Fler recept på fyllt bröd hittar du HÄR
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Vackra bilder och ett mumsigt recept som ska provas :) Trevlig fredag till dig. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt gottit 6 så fina foto/Kram Annmi

    SvaraRadera
  3. Bra med goda pick nick mat.......ser jätte gott ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, det måste jag testa.

    SvaraRadera