torsdag 19 maj 2016

Rabarberkaka till kalas

Rabarber igen! Jag har längtat efter att våra rabarber skulle växa upp i landet, det är vår för mig när de börjar vakna till liv efter vintern. Vi har en hel del rabarber, för ett tag sedan byggde vi ett kaninhus precis bredvid rabarberplantorna, kaniner ska inte äta rabarber men de funkar jättebra som små parasoll som skyddar kaninerna mot solen. Just på den sidan där rabarberna är har vi ett nät som vägg på kaninhuset så då är de stora rabarberbladen perfekta att skugga med. Vi har ju inte rabarber bara för att skugga kaninhuset med, vi bakar ju mycket med dem också.
Det mesta jag bakar med rabarber är väldigt enkla recept. Det som är lite trist är att skala och skära dem i bitar. Späda rabarber behöver ju inte skalas men de rabarber som har lite tjockare skal brukar jag skala. Eller låter jag någon fikasugen som vill smaka på bakverket sköta den biten, allt blir så mycket roligare om man hjälps åt. 
Imorgon ska vi ha kalas för Ludwig som fyller 4 år. Denna gången har vi beställt en tårta. Han ville ha en cool tårta med hulken på, det är inget som jag kan fixa så det får bli kondistårta. Han är så nöjd med att han ska bjuda på den här hulkentårtan på sitt kalas att han till och med pratat om det på förskolan. Ludwig går ju på förskola även om det kanske här i bloggen kan verka som att han är hemma med mig hela tiden. Han är ju med en del på bilderna, antingen hjälper han mig att hålla eller hälla något när jag fotar eller låter vi bara hans lilla hand finnas med på bilden. Jag tycker att det är så gulligt. 15 timmar/vecka går han på förskolan. Det är alldeles lagom tycker jag. Självklart skulle det inte vara dåligt för honom att vara där fler timmar heller. Jag har just nu möjlighet till att hålla nere hans timmar och då gör jag gärna det. Det finns en ny bild på Ludwig och mig längst upp i högerspalten, han skulle kamma håret fint till förskolans dag precis när vi tog bilden :)
Rabarberkakan som ni ser på bilden håller jag på att baka till kalaset imorgon. I vanliga fall brukar jag skära kakan i ganska stora rutor och servera med vaniljvisp, jag har ett jättebra recept på hemgjord vaniljvisp här på bloggen. Har ni testat det? Receptet finns HÄR >> Denna gången kommer jag skära rabarberkakan i mindre rutor och servera som en liten kaka. Alltså utan vaniljvisp. Det räcker att göra så tänker jag när vi även ska bjuda på tårta. Receptet på rabarberkakan kommer snart här på bloggen. Jag önskar er alla en fortsatt fin dag, vi ses snart igen!

Nu finns receptet på rabarberkakan HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar