tisdag 11 december 2012

Mjukt tunnbröd i stekpanna

Mjukt tunnbröd är lätt att göra X-tra bild HÄR >> och X-tra bild HÄR >>

Recept
1,5 liter rågsikt
4 tsk bakpulver
2 tsk salt
5 dl filmjölk
1,5 dl sirap

Gör så här:
Blanda rågsikt, bakpulver och salt
(Jag brukar köra degen i bakmaskin men det funkar för hand också)
Tillsätt filmjölk och sirap
Knåda tills degen är ganska hård och kompakt
men fortfarande lite kletig.

Gör små bollar av degen 
Gör bollarna lite mindre än en tennisboll i storleken
Arbeta ut bollarna på mjölat bakbord
Använd först händerna för att få en rund form
Kavla sedan tills tjocklek som en pannkaka 

Grädda strax över medelvärme i torr stekpanna

När brödet bubblat lite grann vänder du det och
gräddar på andra sidan också
totalt ca 1,5 - 2 min.
(Det blir ca 25 bröd lite beroende på storleken på stekpannan)

_______________________________________________________

22 kommentarer:

  1. men å så gott!! tack för att du delar med dig av alla smarriga recept.

    SvaraRadera
  2. Va goda de ser ut! Jag köpte tacobröd idag, man kanske skulle provat ditt recept istället :) Vi har en tradition att varje år baka hårt tunnbröd till julafton. Blir himla gott och är ett måste för mig på julbordet. Ha de gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst funkar det bra till tacos :) Tycker faktiskt att tunnbrödet håller ihop bättre än vanligt tacobröd. Detsamma till dig, kram!

      Radera
  3. Tack snälla för receptet. Bör bröden ätas direkt eller går det att spara? Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att frysa dem. Eftersom de är så tunna så tinar dem väldigt snabbt. Frys in dem i plastpåsar och låt dem även tina i plastpåsen så att de håller sig mjuka.

      Lycka till, kram!

      Radera
  4. TACK för titten hos mej o tack för receptet!...kul att följa en ny blogg för mej:).kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Det här vill jag verkligen prova. Ser o låter så gott !!! Underbara recept du bjuder på!

    Stora kramen från mej.

    SvaraRadera
  6. Åh..jag älskar mjukt tunnbröd...med hemmagjort smör...mums
    synd bara att jag inte bakar...brukar köpa hemmagjort bröd på marknader eller i affär förstås (men det är ju inte samma sak,:))
    Kram Bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det gott. Recept på hemgjort smör kommer i morgondagens inlägg :)

      Kram!

      Radera
  7. Åå vilket härligt recept måste provas pronto :)
    Vilken härlig blogg du har,hit kommer jag gärna igen.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  8. Oh, vilket bra recept TACK!
    Det kommer jag verkligen att prova fast tror det får bli i mellandagarna ;)

    Önskar dig en fortsatt fin vecka och ta det lugnt i julstressen!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Ser ut å smaka gudomligt gott. Stor kram <3

    SvaraRadera
  10. Ser gott ut ...tack för du delar med dig av receptet
    kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Tack för receptet! Det var "100 år sen" jag bkade tunnbröd i stekpannan och eceptet har jag inte kvar. Men nu ska jag baka! Du har många härliga recept i din fina blogg!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Hej Madeleine. Jag har funderat förut på att göra tunnbröd men inte gjort några då jag fått för mig att det är struligt. Men ditt recept verkar ju enkelt. Så nu ska jag prova ;)
    /mia

    SvaraRadera
  13. Wow..Vad det ser gott ut och bilderna så inbjudande. Kramar. Anna

    SvaraRadera
  14. Å så gott det ser ut!
    Måste prövas:)

    Kram Sofi

    SvaraRadera
  15. Åhh, sambon älskar tunnbröd så detta ska absolut testas!
    Såg ditt fina reportage i Expressen Leva och Bo! Ni bor så fint!

    Kramen!

    SvaraRadera
  16. hej.
    Hur får man det att bli hårt.
    Kramis

    SvaraRadera
  17. Nu har jag gjort dina tunnbröd.
    Så goda som de blev.
    Så nu har jag lagrat det receptet.
    Hej och tack från Norge.
    Synnöve.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul med en hälsning från Norge :D Roligt att läsa att de blev bra!

      Radera