måndag 14 januari 2013

Långpannebröd - Kesella och Morot

Med kesella i degen får du ett riktigt gott och saftigt långpannebröd

5 dl mjölk
3 dl havregryn
50 g jäst
3 msk matolja
            ½ burk kesella (125g 10%)
2 msk honung
1,5 tsk salt
1,5 dl riven morot
11 dl vetemjöl

Hetta upp mjölken och häll den över havregrynen.
Låt svälla 10 min.

Rör ut jästen i lite av grynblandningen.
Häll tillbaka den jästblandade grynblandningen i bunken igen.
Tillsätt olja, kesella, honung, salt och morötter.
Arbeta in mjölet.
Låt jäsa under bakduk 30 min.

Tryck ut degen på en bakplåtsklädd plåt.
Nagga degen med en gaffel och skär ett rutmönster.

Låt jäsa under bakduk 30 min.
Grädda mitt i ugnen 225 grader ca 15 min. 
____________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

13 kommentarer:

  1. Åh, ett perfekt bröd att baka med mitt lilla barnbarn! Tack för det!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Åh så gott, tack för recept, kram

    SvaraRadera
  3. Såg både gott och enkelt ut!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Hejhej. Vad många goa recept du fått ihop här. Bara att klicka in om man har brist på ideér ;) Ha en bra vecka.
    /mia

    SvaraRadera
  5. Mums vad gott det ser ut. Bröd med extra protein...kanon. Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Allt du gör ser så fantastiskt gott ut :)
    Får jag fråga vad du har för kamera... Har menat köpa en ny ett tag men har inte hittat någon, det är så svart att välja :)
    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  7. Jag gillar ju morötter så det där vore nåt för mej ;))
    I går gjorde jag en morotssoppa med potatis...gott!
    Ha de !
    Bia

    SvaraRadera
  8. Mums, det där brödet är så gott =) Men det var ett tag sedan jag bakade det nu! Tack snälla, ska testa i veckan. Kram och ha det fint!

    SvaraRadera
  9. Detta recept blev jag nu sugen på att pröva. Tack för tipset

    SvaraRadera
  10. mums, ser så gott ut. Men inget bakas här nu på ett tag ;)
    ~M~

    SvaraRadera
  11. Mmm vad gott detta brödet ser ut .Tack söta för receptet.Ha en härlig onsdag fina du .Kramar Rita ♥

    SvaraRadera
  12. Mums! Det ser makalöst gott ut! Måste testas!
    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  13. Mmmm , detta bakade jag igår.
    Så idag blev det lyxfrukost , brödet var ju så himla gott.
    Idag blir det till att köpa ett paket jäst till och baka en ny sats på kesellan som blev kvar från igår.
    Underbar blogg du har !!
    Mvh Catarina A

    SvaraRadera