fredag 11 oktober 2013

Krämig ost och skinkpaj

Recept - ost och skinkpaj med broccoli
Det här är en paj som mina barn gärna hjälper till med.
De strimlar skinkan, delar broccoli och halverar cocktailtomater.
Smidigt och så mycket roligare när alla hjälps åt :)

150 g smör
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl lagrad riven ost

Arbeta ihop rumsvarmt smör, vetemjöl och riven ost.
Tryck ut degen i en pajform och förvara i kylskåp i 30 min.
______________________________________________________
Fyllning:
2 hg skinka
2 dl broccoli
(om du vill kan du koka broccolin lite i lättsaltat vatten, men det funkar att använda den rå också)
100 g naturell mjukost
4 dl lagrad riven ost
3 dl creme fraiche 34% fett
2 ägg
1 krm vitpeppar, ½ tsk salt
1 dl cocktailtomater

Strimla skinkan och dela färsk broccoli i små buketter.
Fördela därefter ut fyllningen i pajskalet.

Vispa ihop ägg, mjukost, creme fraiche, peppar och salt.
Blanda ner 3 dl riven ost.
Häll blandningen över fyllningen i pajskalet.

Fördela halverade cocktailtomater överst.
Strö över resten av den rivna osten.

Grädda mitt i ugnen 200 grader i 40 min.
Låt pajen vila lite innan servering.

Servera med en bit bröd och en god sallad!
_________________________________________________________________________________
Fler recept på matpajer hittar du HÄR
_____________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

5 kommentarer:

  1. Vilket perfekt recept till söndagslunchen! Pajer är så perfekt bjudmat! Jag brukar ha ett färdigt pajskal i frysen för det är så bra att ta till om det kommer oväntade gäster som jag vill bjuda på något lite mera matigt än fika!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  2. Supergott!!! Jag som älskar broccoli :) Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Mums! Barnen älskar ost & skinkpaj, hävdar att den inte smakar likadant om jag inte står och gör minipajer!

    Önskar dig en fin helg! Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Men åh så gott det låter. Nu fick du mig att bli riktigt hungrig. Kram.

    SvaraRadera
  5. Detta är nog den godaste paj jag någonsin ätit och har storgillats av alla som har fått smaka av den! Tack för receptet! Hälsn. Blomman

    SvaraRadera