söndag 8 december 2013

Julgodis - Passionsfruktstryffel

Som jag berättade i ett tidigare inlägg så var vi på glöggparty hos min lillasyster på 1:a advent. 
Det blev lite godis över och snäll som syster är så fick jag ta med mig det hem och blogga om det :)
Idag kommer receptet på Passionsfruktstryffel.
Ca 30-40 st

25 g smör
0,5 dl vispgrädde
200 g vit choklad
3 st passionsfrukter
Ev. florsocker eller riven kokos

Smält smöret.
Häll i vispgrädden och koka upp under omrörning.
Tag kastrullen från värmen.
Rör ner chokladen så att den smälter.

Gröp ur köttet ur passionsfrukterna.
Blanda ner dem i tryffelsmeten.
Häll upp tryffeln i formar och låt svalna i kylen.

Vill man hellre göra snöbollar av tryffeln så låter man tryffeln svalna i rumstemperatur och sedan 
forma till bollar med tex en sked. Rullas sedan i florsocker eller kokos.
Förvaras i kylskåp!

Ett annat godis från glöggfesten var Mariannetryffel.
Receptet på den hittar du HÄR.

7 kommentarer:

  1. Jag vill ju göra alla dina recept, men det går ju bara inte om jag ska komma i mina kläder även efter jul!
    Du är en riktig fresterska med dina underbara foton och recept så det vattnas i munnen!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  2. Lenita från Bohuslänsön dec. 08, 03:55:00 em

    Hej! Vilken underbar blogg jag funnit här...jag njuter av alla dina inlägg :-) Har följt den ett tag nu och testat dina underbara recept. man får verkligen baklust när man kikar in här! Du har bra smak,lägger ut så otroligt fina bilder att man inte kan lämna sidan :-) Tack för att du inspirerar <3 Kram från Lenita på Västkusten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Vad kul att du fortsatt att kika in hos mig efter att du hittat hit, det gillas väldigt, väldigt mycket. Just nu har jag bloggen som hobby men till våren börjar vår minsta son på förskolan och jag kommer då att satsa på bloggen med många fler inlägg än vad jag har möjlighet till idag. Längtar och planerar bloggens framtid just nu både på dagarna och på nätterna.

      Detta är en dröm som håller på att gå i uppfyllelse för mig och det är tack vare er läsare som jag vågar att satsa. Stort tack för fina kommentarer och stort tack till alla er som verkligen testar alla recept jag lägger upp, sjukt kul och nästan lite overkligt när jag tänker på hur många ni faktiskt är. Stor kram till dig Lenita och alla ni andra ♥

      Radera
  3. Oj så gott det lät, och ser bra ut gör de med!
    Tack för alla dina fina recept du delar med dig av :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. olalala vilka underbara recept du bjuder på...tack för en otroligt inspirerande blogg kramelikram från Maja

    SvaraRadera
  5. Mmmmm så gott. Det får jag testa vid tillflle.
    Ha nu en fin start på nya veckan, kram från Maria

    SvaraRadera