fredag 5 september 2014

Inskolningen är avklarad

Nu har vi klarat av en veckas inskolning för Ludwig på förskolan plus att han har gått några dagar själv under denna veckan. Mer om tankarna kring förskolestarten kan ni läsa här >>
Det har gått bra och pedagogerna är fantastiska men att lämna honom och bestämt men vänligt tala om att jag ska gå, det känns något så fruktansvärt jobbigt. Att se hur ledsen och besviken han blir samtidigt som ögonen blir alldeles glansiga av tårar som han tapper kämpar emot för att inte visa. Min älskade unge. Helst av allt vill jag springa in och hämta honom igen men då skulle jag ju förstöra allt som vi under de här veckorna har byggt upp på förskolan.
Usch, det här är en jobbig tid som vi bara måste ta oss igenom. När jag kommer och hämtar honom verkar han i alla fall glad och inte har han så väldans bråttom hem heller. Det är väl ett gott tecken i alla fall. Idag är han ledig och vi tar vara på vår alldeles egna tid tillsammans genom att baka chokladbollar. Receptet hittar ni HÄR >>

2 kommentarer:

  1. Ja usch, den tiden var jobbi känslomässigt! I de allra flesta fall tror jag det är minst lika jobbigt för mamma/pappa. Men jag tror det är otroligt nyttigt och utvecklande för barnen att gå på dagis. Det var skillnad förr i tiden när många mammor var hemmafruar. Då fanns det många lekkamrater att välja på hemma i kvarteret, vilket inte finns idag. För den kommande skolgången och arbetslivet är det nyttig och nästan ett måste att lära sig att ta för sig. På många sätt var det nog bättre förr. Men nu lever vi i en ny tid och då får vi göra det bästa av det. Viktigt tycker jag är att ta tillvara de små stunder som ges i vardagen med barnen. Att umgås och hitta på roliga saker tillsammans. Behöver inte vara dyra långa utflykter. Oftast räcker det fullt och gott med det enkla lilla mysiga på hemmaplan.
    Kramar Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din långa kommentar (älskar långa kommentarer), verkligen kloka ord ♥
      Stor kram och trevlig helg!

      Radera