tisdag 29 december 2015

Snickerskladdkaka

Snickerskladdkaka - En fantastiskt god kladdkaka med kola och jordnötter
Ett av mina mest populära recept - Ingår SJÄLVKLART i EDITHS BÄSTA >> 
OBS! Läs igenom hela receptet innan du börjar baka

Steg 1, Botten
150 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Smält smöret
Vispa ihop ägg, strösocker och vaniljsocker
Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver. Rör ner i smeten
Rör ner det smälta smöret

Grädda i smord springform ca Ø 24 cm
Mitt i ugnen i 175° i ca 25 min.
Låt kanten på formen sitta kvar tills du är helt klar med kakan. (tom. steg 3)
Låt kakbotten svalna
_________________________________
Steg 2, Kola
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk sirap
100 g ljus choklad
75 g smör
2 dl salta jordnötter

7 kommentarer:

  1. Åååååh, den ser sååå god ut!!! Jag älskar Snickers, så det här receptet måste jag prova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra, den är verkligen jättegod!! :D Jag är redan sugen på att baka den igen för här hemma är den slut.. :)

      Radera
  2. Hur förvarar man denna godbiten bäst? I kylskåp eller i skafferi? (Om det nu skulle bli något över dvs)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvara kladdkakan i kylen, det blir bäst :)

      Radera
  3. Nu har jag lagat denna kaka som mina middagsgäster ikväll ska få bli bjudna på. Spännande! Jag brukar dock ha kladdkaka 8-9 minuter i ugn. Du skriver 25 min. Blir kakan verkligen kladdig då? Har du kakan mitt i ugnen? Jag älskar din blogg! Min mamma tipsade mig om den för två veckor sedan och jag har redan tillagat flera olika kakor och även laxen med kräftstjärtarna, som är så enkel men ändå så himla gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ber om ursäkt för mitt sena svar. Nu har du kanske provsmakat och kan berätta vad du tyckte? Själva botten blir inte jättekladdig men tillsammans med kolan blir den allldeles perfekt tycker jag, det blir en bra kant av själva kladdkakan som håller kolan på plats.
      Vad roligt att du gillar bloggen och hälsa till din snälla mamma! ♥

      Radera
  4. Hej! Kan man använda dulce de leche istället för att göra egen kolasås? hur mycket dulce de leche tror du att man då behöver? Provade det här receptet för några veckor sen, super gott! Men nu vill jag prova med dulce de leche eftersom att det är så himla gott :)

    SvaraRadera