måndag 3 november 2014

Att driva en receptblogg

Nu är höstlovet slut och barnen är åter i skolan. Själv försöker jag att arbeta ikapp mig med det som jag inte hann med förra veckan när barnen var lediga. Det blir mest arbete inne i själva bloggen men förhoppningsvis märks detta inte av för er läsare. Man kan ju lätt tro att det är lätt som en plätt att sköta en blogg, knäppa av en bild, ladda upp, publicera och så är det klart. Och så kan det ju vara men driver man en mer informativ blogg som tex. en receptblogg så krävs det mycket mer arbete än så. Först ska man ju ha en idé eller ett recept att blogga om, sedan ska det provlagas och eventuellt ändras på något. Receptet ska skrivas in och kategoriseras, det ska fotas, nu på hösten är det inte många timmar som det går att ta bra bilder med hjälp av dagsljuset så därför bör allt vara klart vid middagstid ungefär. Bilderna ska redigeras och jag gör ju ofta även collage med text på, det är också en sak som tar sin lilla tid. Jag skulle uppskatta att matlagningen/bakningen tar ca 30 % av den totala tiden jag lägger ner på bloggen, resten, alltså 70 % är ren foto och datortid. Kanske inte riktigt det folk tänker när man berättar att man arbetar med att driva en receptblogg. Men så är det för mig i alla fall.
Eftersom jag inte har något recept att bjuda er på idag så får ni hålla till godo med en bild på mig och mitt lååånga hår. Trött och matt känns håret så jag tar gärna emot tips på hur det kan bli så där blankt och fint. Skulle vara kul att få in lite tips under dagen :)

4 kommentarer:

  1. Köp schampokaka från Lush, miljövänligt och bra. Mitt hår har fått mycket bättre kvalité sedan jag började använda deras schampokakor. Tack för en fantastisk blogg och allt arbete du lägger ner!!!!
    Mvh Mariahttp://enkanslaavlantlif.blogg.se/?tmp=917147

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad spännande, jag har aldrig hört talas om schampokakor innan, googlade och hittade :) Ska läsa lite mer om det när barnen har somnat. Tack för tipset! Önskar dig en trevlig kväll.

      Radera
  2. Lite hårolja o handflatorna som du stryker ut i håret när det är handdukstorrt. Håret blir blankt och mjukt!

    SvaraRadera