torsdag 29 januari 2015

Skala potatisen dagen innan

Jag brukar skala potatisen dagen innan jag tillagar den, oftast på kvällen när lite mer tid finns. Och för rättvisans skull kan ju den som inte lagar middagen dagen efter få bli den som skalar potatisen och därmed bli delaktig i matlagningen ändå. Om man nu är flera i hushållet vill säga. Den skalade potatisen låter jag ligga övertäckt av vatten i en bunke som jag ställer i kylen. Dagen efter häller jag av vattnet, lägger potatisen i en kastrull och häller på nytt vatten. Salt tycker inte jag behövs men det är ju en smaksak.
Sedan är det bara att koka potatisen som vanligt. Och extra snabbt blir potatisen klar om man delar dem på mitten innan man kokar dem. På det här sättet tycker jag att middagen blir lite roligare att laga. Även om det är kul att laga mat så är det väl inte så många som gillar att skala potatis. Skönt då att ha det trista gjort så att man kan lägga lite mer tid på den övriga maten istället.
Jag har skrivit mer om detta HÄR >>
Fler tips på hur du kan förbereda maten hittar du HÄR >>
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

TIPS! Vattna blommorna med potatisvatten >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar