fredag 12 juni 2015

Få ner kilopriset på salladsmixen

Visst är det smidigt med färdigskölj sallad i påse, en väldigt trevlig mix brukar det vara och verkligen ett enkelt sätt att fixa en god sallad till en middagsbjudning eller buffé. Jag brukar köpa en blandning som har några färgglada salladsblad som till exempel rosésallad, det är vackert tycker jag. Färdigsköljd sallad i påse har ju trots allt ett fasligt högt kilopris, sist jag var på Ica såg jag att deras sort som kallas medelhavsmix kostade 183,20 kr/kg. Det är inte salladssorten på bilden, den minns jag tyvärr inte priset på.
Den stora fördelen är ju då inte priset utan största fördelen är den stora variationen på innehåll som påsarna har. Ska man göra en stor sallad och har planerat att köpa många påsar är mitt tips att blanda ut en eller två salladspåsar med isbergssallad. Ni vet den vanligaste salladssorten man kan hitta i grönsaksdisken. Den brukar säljas som ett helt inplastat salladshuvud och är en av de billigare salladssorterna. Den får man strimla och skölja själv. 
Genom att blanda ut den dyrare påspaketerade salladen med isbergssallad får man ner kilopriset en hel del. Särskilt om det är en stor bjudning på gång. Men salladen blir lika trevlig ändå med olika sorters salladsblad och att man blandat ut den med en billig salladssort är det inte någon som tänker på.
Fler ekonomitips om mat hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar