måndag 14 september 2015

Hasselbackspotatis med laxfilé

Skär hasselbackspotatisen efter detta tipset >> Lägg potatisen på smord ugnsplåt. Smörj in potatisen med smör. Ställ in i ugnen i 225° i 20 min. Smöra, salta och strö över ströbröd efter tipset i länken ovan. Stoppa in potatisen i ugnen igen (225°) tills den mjuknat lite, ca 10 min. 
Salta och peppra (vitpeppar) laxfilén, vikt ca 125 g/st. Tinade filéer om du köpt frusna. Lägg laxfiléerna på plåten bredvid hasselbackspotatisen. Sänk värmen och låt ugnen gå ner till 200° Sätt in potatisen och laxfilén mitt i ugnen. Tillaga tills laxen är klar, ca 15 min.
Vill du få mer färg på hasselbackspotatisen. Tag bort den tillagade laxen. Höj ugnsvärmen och låt potatisen vara kvar i ugnen tills den nått önskad färg. 

Servera tex. med bearnaisesås och sallad. Smidig rätt med lite disk.
(X-tra bild HÄR >>)
Fler laxrecept hittar du HÄR >>
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar