onsdag 29 juni 2016

Citronpaj

En riktigt smaskig och lättbakad citronpaj
Skär upp i bitar och servera som en kall kaka eller servera ljummen med vispad grädde

Steg 1, Smuldeg
250 g smör rumsvarmt
2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Gör så här:
Nyp ihop samtliga ingredienser till en smulig deg.
Tryck ut hälften av degen i en smord springform, Ø ca 24 cm
_____________________________________________
Steg 2, Fyllning
1 st citron
2 dl creme fraiche, 34%
2 ägg
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Tvätta/finriv det yttersta skalet på citronen (gärna ekologisk)
Pressa ut 1 msk citronsaft
Blanda ihop skalet/saften med de övriga ingredienserna

Häll blandningen över smuldegen i formen
Smula över resten av smuldegen

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 35 min
Låt svalna lite innan du tar bort kanten på formen
________________________________________
Fler recept på söta pajer hittar du HÄR >>
Fler recept på mjuka kakor hittar du HÄR >>
_____________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar