måndag 29 augusti 2016

Saftig sockerkaka med rivet äpple och kanel

Med rivet äpple i sockerkakan får du en småkladdig , saftig och supergod kaka
Servera sockerkakan ( äppelkakan ) med vispad grädde och hallon

Recept
50 g smör
1 ägg
1 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
0,5 msk vaniljsocker
0,5 msk bakpulver
1 dl filmjölk
1 stort äpple
2 tsk kanel + 2 msk strösocker

Gör så här:
Smält smöret. Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver
Rör ner filmjölk, smör och mjölblandning i smeten

Skala/kärna ur och riv äpplet (det ska bli drygt 1 dl rivet äpple)
Rör ner äpple i smeten

Bred ut halva smeten i smord och bröad brödform
Blanda ihop 2 tsk kanel och 2 msk strösocker
Strö ut hälften av blandningen över smeten
Bred på resten av smeten 
Toppa med den sista kanelblandningen

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 30 min.
Låt kakan svalna lite i formen innan du stjälper upp den!

______________________________________
Fler recept på mjuka kakor hittar du HÄR >>

Fler recept med äpplen hittar du HÄR >>
___________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar