måndag 9 januari 2017

Köttfärslimpa med champinjonsås

Koka potatis och servera med köttfärslimpa och champinjonsås (4-5 port)
Passar bra med skurna grönsaker eller Italiensk vitkålssallad LÄS HÄR >>

Steg 1, Köttfärslimpa
600 g fläskfärs eller blandfärs
1 ägg
1 dl havregryn
1 dl mjölk
0,5 dl vispgrädde
0,5 msk salt
2 krm vitpeppar
3 msk mixad gul lök
2 msk potatismjöl

Gör så här:
Blanda samman samtliga ingredienser (utom färsen)
Låt svälla i 10 min.
Blanda ihop grynblandningen med köttfärsen

Forma färsen. Lägg limpan i en smord ugnsform.
Tips! Pensla köttfärslimpan med soya för fin färg, se bild!
Tillaga mitt i ugnen i 175° i ca 45 min.
___________________________________
Steg 2, Champinjonsås
Smör
ca 2 dl champinjoner
3 dl vatten
1,5 köttbuljongtärning
1 dl mjölk
2 dl vispgrädde
Soya
Maizena redning BILD >>
Salt/vitpeppar

Gör så här:
Putsa/skiva och fräs champinjoner i en klick smör
Häll på vatten. Låt buljongtärning smälta i vattnet.
Häll på mjölk, grädde och soya till önskad färg.

Koka upp och rör ner maizena till önskad konsistens.
Koka ca 1 min. Smaka av med salt/peppar

Tips! Det går bra att ta mindre buljontärning och använda
köttsaften från köttfärslimpan istället om så önskas.
_______________________________________
____________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar