onsdag 6 juli 2016

Kärleksmums

Kärleksmums dessa goda chokladrutor som jag tror att de allra flesta gillar. Det är verkligen en riktig favoritkaka från barndomen tycker jag, jag minns att den alltid fanns med på fikabordet vid kalas och att jag brukade få smaka på kanterna när mamma hade bakat den. Hon skar alltid bort lite på kanten för att få extra fina rutor och det var sådan lycka när man råkade vara i köket just då. Idag blev det en lite annorlunda variant med färskost i glasyren och jag bakade den utan kaffe som man annars brukar ha i just denna mjuka kaka Här hittar ni kärleksmums ( mockarutor ) med kaffe i glasyren >>

I glasyren tillsatte jag även lite flingsalt. Choklad och flingsalt är gott tillsammans. Tips! Den kombinationen passar även bra i kladdkaka med After Eight som finns här på bloggen. Recept HÄR >> Chokladrutorna ( kärleksmumsen ) bakas ju i en stor långpanna och exakt hur många rutor det blir beror ju så klart på hur stora rutor man skär upp men ungefär 30 rutor brukar det bli. Receptet kommer här:
Toppa chokladrutorna med valfri mängd riven kokos 
( Flingsalt går att hoppa över om man vill )

Steg 1, Kaka
200 g smör
2 dl mjölk
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
2,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Smält smöret. Häll i mjölken. Låt svalna.
Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda ihop vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker
Rör ner mjölblandningen i smeten. Rör i smör/mjölk.

Grädda i pappersklädd smord/bröad djup ugnsplåt 30x40 cm
Mitt i ugnen 175° i ca 25 min. Låt svalna
___________________________
Steg 2, Glasyr
75 g rumsvarmt smör
50 g färskost
2 dl florsocker
0,5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk flingsalt
1 msk vatten

Vispa ihop allt med elvisp. 
Bred ut på den avsvalnade kakan. Strö på kokos
Skär i valfria stora rutor
____________________________
_________________________________


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar