fredag 1 juli 2016

Snurrbullar

Att snurra degen på vanliga bullar är ett lätt sätt att få festligt fina bullar som passar på vilket kalas som helst. När jag bakar bullar till barnens utflykter så brukar jag göra vanliga bullar, det är ju snäppet smidigare men när det ska dukas fram på kalas är det värt att lägga lite tid på att göra sådana här snurrbullar istället.
Det är lite mer arbete att baka dem än vanliga kanelbullar men svårt är det inte! Det svåraste för min del är att få till en bra beskrivning på hur jag brukar göra. Receptet kommer här...

Degen delas i 4 delar och kavlas ut till fyrkanter
Använd ca 40 g smör, 1,5 msk strösocker, 0,5 msk kanel på varje fyrkant
Bullarna toppas med uppvispat ägg och pärlsocker

Recept (40 st)
5 dl mjölk
50 g jäst
150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 msk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med mjölken. Lägg i tärnat smör
Rör ner strösocker, salt, kardemumma
Arbeta in mjölet. Låt maskinen arbeta i 5 min.

Jäs degen i bunken under bakduk i 30 min

Knåda degen på mjölat bakbord. Dela i 4 delar
Kavla ut varje del till en fyrkant ca 0,5 cm tjock

Smöra varje fyrkant med rumsvarmt smör
Strö på socker och kanel Läs ovan!
Vik fyrkanterna dubbla. Skär 2 cm breda remsor
Snurra remsorna. Se bild!

Rulla ihop de snurrade remsorna till bullar
Låt jäsa på ugnsplåtar under bakduk i 30 min

Pensla med uppvispat ägg. Strö på pärlsocker
Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 8 min
________________________________
________________________________________



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar