lördag 23 juli 2016

Vinbärskaka med maräng

Denna vinbärskakan är så god !! En rödvinbärskaka med ett täcke av maräng
Eftersom det är svårt att koka 2 msk vatten så brukar jag koka en större 
mängd och sedan ta ut 2 msk vatten efter uppkoket

Steg 1, Botten
50 g smör
2 msk vatten
2,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
4 äggulor
2 dl mjölk

Gör så här:
Smält smöret 
Koka upp lite vatten (som du längre ner i receptet använder 2 msk ifrån)

Rör ihop strösocker, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker
Blanda ner äggulorna. Spara äggvitorna till marängen  
Rör ner mjölk, smör, 2 msk hett vatten

Grädda i smord pappersklädd långpanna 30x40 cm
Mitt i ugnen 175° i 15 min. Gör marängen, se nedan!
__________________________________
Steg 2, Maräng
4 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl röda vinbär

Gör så här:
Vispa äggvitorna. Tillsätt strösockret lite i taget.
När det blir ett vitt fast skum är det klart.
Vänd ner vinbären i marängen

Bred marängen på den gräddade botten
Grädda kakan igen i 175° tills fin färg, 10-15 min

Låt svalna. Skär i valfria bitar
______________________________
_______________________________________



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar