onsdag 14 september 2016

Äppelkaka med havresmulor

Idag ska ni få ett riktigt gott äppelrecept av mig. Barnen behöver fika att packa med sig till både skolutflykt och idrottsaktiviteter så jag passar på att baka en riktigt smaskig äppelkaka som ska packas ner i deras väskor. Denna gången gör jag äppelkakan som just en kaka eftersom det ska gå lätt att både äta och transportera den. När jag bjuder på den hemma så brukar jag servera äppelkakan med en klick vaniljvisp till, då blir den lite mer som en äppelbakelse istället. På toppen har jag strött ut havresmulor smaksatta med kardemumma. Det går bra att använda färdigmald kardemumma men allra godast blir det att mala sönder hela kardemummakärnor. Det ger en mycket intensivare smak. Använd mortel när du maler kärnorna. 
Receptet på äppelkakan kommer här:
Saftiga och riktigt goda äppelrutor toppade med smaksatta havresmulor
Serveras uppskuren i ca 15 rutor eller låt gästerna skära upp sina bitar själva

Börja med att göra havresmulor
Smält 75 g smör. Blanda med 1 dl strösocker, 1 dl vetemjöl, 2 dl havregryn, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk kardemumma. Låt vila

Recept
4 stora äpplen
1 msk mald kanel
1 msk strösocker
100 g smör
4 ägg
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl

Gör så här:
Skala och klyfta äpplen 
Blanda klyftorna med kanel och 1 msk strösocker

Smält smöret. Låt svalna lite.
Vispa ägg, strösocker, bakpulver, vaniljsocker pösigt
Rör ner smöret och vetemjöl

Häll smeten i pappersklädd smord ugnsform 30x20 cm
Tryck ner äppelklyftorna. Fördela havresmulor överst

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 40 min
(känn med provsticka att äppelkakan är klar)

Låt svalna. Skär i rutor. Servera ev. med vaniljvisp >>


_______________________________________________

________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

1 kommentar: