söndag 23 oktober 2016

Kladdkaka med kola

Nu ska ni få ett riktigt bra recept på en kladdig och god kladdkaka med kola på toppen. Med höstmörkret som vi har nu så hann jag inte vänta i 3 timmar för att min kola skulle stelna, jag fick skynda på lite medan det fortfarande var någorlunda ljust ute för att fota så kladdkakan på bilden har stått i kylen i 2,5 timme. Hade kladdkakan fått stå i kylen längre hade den stelnat mer. Det går bra att förbereda kladdkakan dagen innan servering om man vill, känns kolan väldigt hård efter tex. en natt i kylen så kan man låta den stå i rumstemperatur ett tag innan man serverar den. Vill ni tipsa era vänner om den här godingen så går det självklart bra! För er som bloggar: Låna gärna bild och recept men glöm inte att länka till källan = http://madame-edith.blogspot.se och i sociala medier tagga gärna vänner eller dela länkar från min facebooksida >> 
Receptet hoppar in i Ediths Bästa >> och här kommer det:
Kladdkaka
125 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Smält smöret. Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda ner resten av ingredienserna och smöret

Grädda i smord springform Ø ca 24 cm
Mitt i ugnen i 150° i 30 min. Låt svalna
___________________________
Kola
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 dl sirap
100 g mjölkchoklad
100 g rumsvarmt smör

Gör så här:
Värm strösocker, vispgrädde och sirap i en kastrull
Dela chokladen. Rör ner i blandningen. Låt smälta
Låt sedan sjuda tills kolan tjocknar (ca 15 min)

Drag kastrullen åt sidan. Rör ner smöret
Häll på kolan över kladdkakan

Låt stelna i kylen i 3 timmar eller längre! Tex. under natten

Servera med tex. hallon och vispad grädde eller vaniljglass

____________________________________
___________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar