tisdag 8 november 2016

Enkelt recept på källarfranska

Källarfranska kan man ju baka på lite olika sätt. Idag tänkte jag ge er ett enkelt recept på en av de smidigaste varianterna, denna sortens källarfranska behöver endast jäsa i 40 min, perfekt att baka en helgmorgon till exempel. Hela familjen kan ju hjälpa till. Någon arbetar ihop degen, någon dukar och plockar fram osten som bara blir godare av att få stå i rumstemperatur en stund. Och någon bakar ut källarfranskorna och skjutsar in dem i den heta ugnen. 
Eller bakar man källarfranskorna när som helst, när man har tid, och låter dem svalna och sedan packar dem i fryspåsar. Frysta källarfranskor blir godast att tina upp i rumstemperatur tycker jag.
Receptet på 16 st källarfranska kommer här:
Recept
5 dl vatten
50 g jäst
1 msk strösocker
1,5 tsk salt
3 msk matolja
13-14 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm vattnet till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med lite av det fingervarma vattnet
Tillsätt resten av vattnet och de övriga ingredienserna
(mängden vetemjöl är lagom när degen vid bearbetning släpper bunkens kanter)

Arbeta degen i 5 minuter. Jäs under bakduk i 10 min

Knåda degen smidig på mjölat bakbord
Forma till en ca 50 cm lång längd. 
Skär i 16 bitar, formen på bitarna kan gärna variera

Pudra lite mjöl på ovansidan av frallorna 
Låt jäsa under bakduk på ugnsplåtar i 30 min

Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 10 min
Låt svalna på galler under bakduk

________________________________
__________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar