onsdag 21 december 2016

Vit chokladmousse med kesella

Min mamma har så många bra recept och idéer. Tidigare i veckan bjöd hon sina arbetskamrater på vit chokladmousse gjord på kesella och jag tyckte att det lät så gott! Jag har aldrig gjort mousse på kesella så jag blev sugen på att testa. Jag hann inte mer än tänka tanken så hör mamma av sig och säger att hon gjort en ny omgång med vit chokladmousse till mig och familjen. Det är så lätt och smidigt hälsar hon. Verkligen tusen tack ännu en gång mamma om du kikar in här ♥
Med kesella i chokladmoussen så blir den inte riktigt så söt som många av de andra mousserna som finns här på bloggen. Det tycker jag verkligen känns helt perfekt när man har ätit en ganska tung middag med tex. gräddsås och mycket kolhydrater. Då kan det ibland känns lite väl mastigt med en allt för gräddig och söt dessert. Perfekt med den här då. Extra god blir chokladmoussen att toppa med hallonsirap eller apelsinsås. Vill man inte ha sås så kan man ju toppa med strössel eller tex. en liten tomte av marsipan som ni ser på bilden överst. Bär är ju alltid trevligt som topping också.
Storleken på dessertglasen bestämmer man så klart själv och det är ju det som avgör hur många det blir. Jag tyckte att det var väldigt trevligt med en lite mindre variant, tex. snapsglas. Men vill man göra en större dessert så passar ju cocktailglas bra.

Recept på vit chokladmousse med kesella kommer här:
Recept
2 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 burk kesella 10% 250 g

Gör så här:
Vispa grädden
Bryt vit choklad i bitar. Smält över vattenbad >>
Rör ihop smält choklad och kesella
 Blanda ner vispad grädde

Fördela ut i valfria stora glas
Ställ in i kylen tills moussen stelnat gärna över natten
Dekorera sedan med sås om så önskas, se nedan!

______________________________________
Förslag 1, Hallonsirap
1 dl strösocker
200 g frysta hallon

Gör så här:
Smält strösocker lite försiktigt i en kastrull
Rör sparsamt men akta så det inte bränner
Rör ner frysta hallon när sockret halvsmält
Rör om ordentligt

Låt småkoka på låg värme i 10 min
Låt svalna något 
Sila sedan hallonsirapen så den blir slät. Låt svalna

__________________________
Förslag 2, Apelsinsås
1 apelsin
2 msk vatten
50 g strösocker

Gör så här:
Skala och skär bort alla hinnor på apelsinen (filéa)
Värm vatten och strösocker tills gyllene färg
Lägg ner apelsin
Blanda runt till en slät sås. Sila. Låt svalna

_____________________________
________________________________


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar