måndag 23 januari 2017

Råstekt potatis i ugn

Denna veckan tänkte jag börja med att tipsa er om ett smidigt sätt att tillaga potatis i ugn. Det här är en potatis vi ofta äter till grillat men det är verkligen jättegott till det mesta. Potatisen är kryddad med dragon och är tillagad råstekt i tunna skivor i ugnen. 
Som jag har tipsat er om tidigare så går det bra att skala potatisen dagen innan tillagning om man vill. Lägg i så fall den skalade potatisen i en bunke med vatten och förvara i kylen. Då är ju det tråkigaste momentet redan gjort när det är dags att laga middag, helt perfekt tycker jag. 
Så här gör du ca 4 port råstekt potatis i ugn

Recept
0,5 dl rapsolja
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk torkad dragon
1 kg potatis


Gör så här:
Blanda ihop allt utom potatis i en stor bunke
Skala potatis och skär i tunna skivor
Häll ner skivorna i bunken och blanda runt

Häll över potatisen i en ugnsform
Tillaga mitt i ugnen i 225° tills fin färg, ca 30 min


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar