lördag 14 januari 2017

Scones till frukost

Lördag och scones till frukost. Då känner man att det är helg tycker jag. Denna gången använde jag ett favoritrecept här från bloggen. Kanske någon som testat att baka de här, vad ska vi kalla dem, sconestekakor? Man arbetar ut dem som tekakor men eftersom de innehåller bakpulver så blir konsistensen som scones
Med bakpulver i degen så ska ju inte degen jäsa. Arbetsinsatsen blir drygt 5 minuter och efter det behöver brödet 10 minuter i en het ugn för att gräddas och få fin yta. Som de flesta bakpulverbröd så smakar detta bröd allra godast nybakat. Hoppas att några av er blir sugna på att testa, om inte idag så kanske imorgon. Det är riktigt gott kan jag lova! Och har ni inte filmjölk hemma så kan ni använda naturell yoghurt eller mjölk istället.

Recept
5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
100 g rumsvarmt smör
3 dl filmjölk

Gör så här:
Rör ihop de torra ingredienserna
Arbeta med fingertopparna in smör till smulig massa
Rör ner filmjölk och arbeta ihop en kladdig deg

Forma med mjölad hand ut 8 bullar
Platta till så det blir ca 1 cm tjocka brödkakor

Nagga. Grädda mitt i ugnen 250° i ca 10 min


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar