måndag 6 mars 2017

Havreflarn med citronkräm

Hoppas att ni har haft en bra helg. Vi har hunnit att baka en ny sorts kaka denna helgen. Havreflarn med citronkräm gjorde vi, riktigt goda blev de och de var väldigt lättbakade. Det älskar jag och säkert ni läsare också eftersom ni följer min blogg, den har ju lite som tema att det ska vara lätt och enkelt. Jag har en hel hög med handskrivna recept och papperslappar som jag rivit ut ur olika tidningar på recept som jag vill testa, dags att beta av några av dem nu tänkte jag. Allra godast är de här havreflarnen att servera kalla tycker jag, så in i frysen med dem när ni lagt ihop dem och plocka fram därifrån precis innan servering. Receptet på bullarna på bilden hittar ni om ni använder sökrutan på bloggen.
Recept på ca 15 st dubbla havreflarn

Steg 1, Havreflarn
75 g smör
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
0,5 tsk bakpulver
2 msk vispgrädde
2 msk sirap

Gör så här:
Smält smöret. Rör ihop alla ingredienserna.
Klicka ut små klickar på en pappersklädd plåt
Lägg glest för de rinner ut under gräddning!

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 6 min
Låt svalna innan du plockar bort dem från plåten.
Upprepa gräddningen tills smeten är slut

_____________________________________________
Steg 2, Citronkräm
1 citron
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 äggula

Gör så här:
Tvätta och finriv det yttersta skalet på citronen.
Pressa ut 2 tsk citronsaft.
Kör ihop alla ingredienser med elvisp.

Bred fyllningen på hälften av havreflarnen.
Lägg på resten av flarnen som lock.
Går utmärkt att frysa, läs ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar