söndag 1 september 2013

Frukostbullar - Snabbt och lätt


Obs! Bullarna ska sättas in i kall ugn! Detta recept ger 15 st bullar

50 g jäst
                           4 dl vatten (fingervarmt = 37 grader)
0,5 dl matolja
1 msk ljus sirap
1 tsk salt
              7 dl vetemjöl special             
   3 dl grahamsmjöl

Rör ut jästen i 1 dl vatten.
Tillsätt resten av vattnet och de övriga ingredienserna.
Arbeta degen i 8 minuter med bakmaskin eller 
använd degkrokarna på elvispen.

Mjöla bakbordet och stjälp upp degen.
(Degen ska vara lite kladdig)
Forma till 15 st bullar.
För att få bullarna extra fina kan du doppa dem i grahamsmjöl innan du gräddar dem.

Lägg bullarna på bakplåtpappersklädd plåt.
Ställ plåten mitt i den kalla ugnen.

Sätt ugnen på 200°och grädda i 25 min.
(Får du några bullar över så går de utmärkt att frysa)
_________________________________________________________________________________
Fler recept på frallor hittar du HÄR
Recept på kalljäst bröd hittar du HÄR
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

7 kommentarer:

  1. Åh vad gott underbara recept du har ! Ha en skön och härlig söndag underbara du .Kram Rita

    SvaraRadera
  2. Detta ska jag baka tack snälla 😃

    SvaraRadera
  3. Mums! Dom såg verkligen smarriga ut. Ska prova detta recept när det blir brödbak nästa gång :)
    Kram Marina

    SvaraRadera
  4. Snabbt och enkelt gillar jag och det ser jätte gott ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Men oj vad här händer grejer:) Har inte kikat in här på länge märker jag! Såå många fina inlägg och mumsiga recept!!! Och lika fint som vanligt, spegeln blev verkligen fin!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Åhh, dom där ser verkligen goda ut! Gillar att baka matbröd, alltid roligt med nya recept! Ska provas redan i veckan!

    Kram Anncathrine

    Ps. Tack för titten hos mig

    SvaraRadera
  7. Kan man använda vanlig vetemjöl?? Tack jag ska baka brödet imorgon.

    SvaraRadera