fredag 27 september 2013

Recept - Kladdkaka med vit choklad

Recept - Kladdkaka med vit choklad - Mycket god :D

Steg 1, Kladdkakan
              250 g vit chokladkaka (delas i bitar)
200 g smör
3 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull. Drag kastrullen åt sidan.
Lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning.
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Rör ner chokladsmeten och vetemjölet i äggblandningen.
    
Grädda kladdkakan i en smord springform. ca Ø 25 cm
Långt ner i ugnen 175° i ca 30 min.
Låt kakan svalna innan du breder på chokladtäcket.
Kanten på formen ska vara kvar tills strax innan servering!
_________________________________________________________________________________
Steg 2, Chokladtäcke
150 g vit chokladkaka
0,5 dl vispgrädde

Koka upp grädden i en kastrull under omrörning.
Drag kastrullen åt sidan och rör ner chokladen tills den smälter.
Bred ut chokladblandningen över den avsvalnade kladdkakan.
Låt stelna i kylen.

Servera med tex varm drottningssylt och vispad grädde.

(kakan är väldigt mäktig så skär smala bitar om du serverar portionsbitar,
lättast att skära den är det om du haft den i frysen en stund innan.)
_________________________________________________________________________________
Fler recept på kladdkakor hittar du HÄR >>
_________________________________________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>

7 kommentarer:

  1. Hej hej !

    Hmm så gott, ska tersta.
    Jag gillar ju så mycket vit choklad.
    Härligt med helgen, att alla är hemma eller hur ?

    Visst är det mysigt med studiedagar mellan varven.

    Önskar dig en Trevlig helg !

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bara så smarrigt ! Önskar dej en mysig fredag.Kramar Rita

    SvaraRadera
  3. Hur god ser inte den där ut nu då? Jag gjorde din lätta äppelkaka idag igen och den går ju så snabbt och lätt att göra att den står i ugnen innan man vet ordet av! Superbra recept! Men klart är att jag måste testa den här kladdkakan också!
    Önskar dig en riktigt härlig och god helg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  4. Åh, låter helt förträffligt gott.

    SvaraRadera
  5. mmm ser ju jätte gott ut detta måste jag testa.Önskar dej en skön höst helg.
    kram Annika

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt att du kikade in på min blogg!! Vilken fin blogg du har, många goda recept som är enkla att göra det gillar jag!!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad trevligt att du kikade in på min blogg!! Vilken fin blogg du har, många goda recept som är enkla att göra det gillar jag!!
    Kram

    SvaraRadera