onsdag 5 februari 2014

Recept - Ostbullar - Buffébröd

Recept - Ostbullar - Buffébröd

Degen:
5 dl vatten
50 g jäst
½ dl matolja
1 msk strösocker
2 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
9 dl vetemjöl

Fyllning:
6 dl riven ost
(använd gärna en lagrad ost)
Ca 4 msk torkad oregano
(toppas med ägg, sesamfrön och flingsalt)

Värm vattnet till fingervarmt =37°
Rör ut jästen i lite vatten.
Tillsätt resten av vattnet och de övriga ingredienserna till degen.
Arbeta ihop.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord.
Knåda och tillsätt ev. mer mjöl.
Dela degen i två delar.

Kavla ut degen till två rektanglar.
Strö över riven ost och smulad oregano
Rulla ihop degen från långsidan till två rullar.
(som du gör när du bakar kanelbullar)

Skär i ca 40 skivor och lägg dem på bakplåt med snittytan upp.
Låt jäsa under bakduk i 30 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Strö över valfri mängd sesamfrön och flingsalt.
(var försiktig med mängden salt!)

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 10 min.
______________________________________________________
Fler recept på smaksatt bröd hittar du HÄR
________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

2 kommentarer:

  1. Mmm de såg goda ut och jag kan riktigt känna doften. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Ser himla smarriga ut. Är de ok att frysa?? /Vickan

    SvaraRadera