tisdag 1 april 2014

Köttfärspaj med philadelphiaost

Idag gjorde jag en köttfärspaj med inspiration av tacopajen som finns här på bloggen. (RECEPT HÄR)
Köttfärsen smaksatte jag med bla. philadelphiaost vitlök/örter och överst blev det ett täcke av creme fraiche.
För att få ytterligare smak på köttfärsen blandade jag i några tsk sambal oelek.
Det blev mycket gott!

Pajdeg:
150 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten

Arbeta ihop samtliga ingredienser till pajdegen.
Tryck ut degen i en pajform.
Nagga
Låt vila i kylen i 30 min.
______________________________________________________
Fyllning:
500 g blandfärs
200 g philadelphiaost, vitlök/örter
½ gul lök
1 röd paprika
sambal oelek
salt/vitpeppar
4 dl creme fraiche 34%
2 dl riven ost

Hacka löken och strimla paprikan.
Fräs dem tillsammans med köttfärsen i en stekpanna.
Rör ner philadelphiaosten.
Smaka av med sambal oelek, salt och vitpeppar.

Häll köttfärsblandningen i pajskalet.
Klicka ut creme fraiche och bred som ett täcke över pajen.
Strö över riven ost.
Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 25 min.
Låt pajen vila i ca 10 min innan servering.

Servera med tex vitkålssallad (RECEPT HÄR)
______________________________________________________
Fler recept på matpajer hittar du HÄR
______________________________________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

3 kommentarer:

  1. Tack tack bara goda recept ,skall prövas

    SvaraRadera
  2. Ska pajdegen gräddas innan man fyller

    SvaraRadera