fredag 30 maj 2014

Recept - Vaniljbullar

Recept - Vaniljbullar
De här bullarna brukar bli en kalasfavorit för både stora och små :)
Ett recept ur kategorin EDITHS BÄSTA (48 st)

Vetedegen:
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
2 tsk kardemumma
15 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker
0,5 dl vaniljsocker
Toppas med uppvispat ägg och pärlsocker
______________________________________________________
Gör så här:
Smält smöret, häll i mjölken och värm till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med lite degspad.
Tillsätt resten av degspadet, salt, strösocker och kardemumma.
Arbeta in vetemjölet.
(spara lite mjöl till utbaket)

Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.
______________________________________________________
Tillsätt ev. mer vetemjöl och arbeta degen smidig.
Dela degen i två delar.
Kavla varje del till en stor rektangel, ca ½ cm tjock.

Blanda ihop samtliga ingredienser till fyllningen.
Bred ut fyllningen jämt fördelat på de två rektanglarna.
Rulla ihop degen och skär varje rulle i 24 bitar.

Lägg bullarna på bakplåtspappersklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 30 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i 250° i 5-7 min.
______________________________________________________
Fler recept på vetebröd hittar du HÄR>>
Fler bakverk som passar på barnkalas hittar du HÄR >>
_________________________________________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar