söndag 24 april 2016

Rabarbermuffins med vit choklad

Rabarbermuffins - Rör ihop smeten i en kastrull
Skala rabarber om skalet är tjockt, späda rabarber behöver inte skalas.

Recept
75 g smör
0,5 dl vispgrädde
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Fyllning: 100 g hackad vit choklad 
2-3 dl skivade sockrade rabarber
______________________________
Gör så här:
Smält smöret. Låt svalna lite
Rör ner grädde, strösocker, vaniljsocker
Rör sedan ner ett ägg i taget.

Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner i smeten.

Fördela hälften av smeten i 12 st stora muffinsformar
(ställ formarna i muffinsplåt för bäst resultat)
Skiva rabarber ca 0,5 cm. Vänd runt i strösocker
Fördela rabarber och hackad vit choklad över smeten
Täck med resten av smeten överst

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 15 min.

Servera ljumna med pudrat florsocker på toppen
______________________________________
Fler recept på muffins hittar du HÄR >>
________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>

3 kommentarer:

  1. Detta ska jag testa till helgen. Tack.

    SvaraRadera
  2. Jösses vad smarrigt, har frysta rabarberbitar, ska dom tina först eller kan jag lägga i frysta

    SvaraRadera