söndag 13 juli 2014

Ajvarkyckling - Krämig sås

Ajvarkyckling - Lättlagat och gott :) 4-5 port
Ajvar finns både som mild och stark, jag gillar den starka bäst men receptet funkar lika bra med mild.
Bild och lite information om ajvar relish hittar du HÄR

4 st kycklingfiléer
Salt/vitpeppar
3 dl creme fraiche, valfri fetthalt
2 dl vispgrädde
1 dl ajvar, stark
1-2 st vitlöksklyftor

Överst: tomater och riven ost

Dela kycklingfiléerna på längden.
Salta/peppra och bryn dem i lite smör.
Lägg filéerna i en ugnsfast form.

Vispa ihop creme fraiche, grädde och ajvar.
Pressa ner vitlöksklyftorna och smaka av med salt/peppar.
Häll såsen över kycklingfiléerna.
Lägg på tomatskivor och valfri mängd riven ost.

Tillaga mitt i ugnen i 200° i ca 30 min.

Servera med tex ris och kokt broccoli
______________________________________________________
Fler recept på kyckling hittar du HÄR
_________________________________________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Tusen tack för receptet. Denna rätt serveras hemma på min gata i morgon.

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Ska nog låta mig inspireras till att göra en ajvarsås till falukorv i morgon.

    SvaraRadera
  3. Jättegott och lättlagat. Tar nog mindre sås till nästa gång. smaskigt!

    SvaraRadera