tisdag 21 juni 2016

Lättbakad marängtårta - Pavlova med jordgubbar

Pavlova - En riktigt god och lättbakad marängtårta
Tips! Det är även gott och fint att strö ut lite pistagenötter på toppen.

Marängbotten
3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk pressad citron

Vispa äggvitorna med elvisp till ett hårt skum.
Tillsätt strösocker och citronsaft, vispa lite till.

Rita av en tallrik (Ø ca 22 cm) på ett bakplåtspapper 
BESKRIVNING HÄR >>
Bred ut marängsmeten inuti cirkeln

Grädda mitt i ugnen i 150° i 1 timme
Låt marängbotten svalna innan du tar bort pappret
__________________________
Chokladkolasås
0,5 dl kakao
1 dl strösocker
1 dl sirap
1 dl vispgrädde
10 g smör

Koka ihop alla ingredienser utom smör i en kastrull
Koka under omrörning tills såsen tjocknar, minst 10 min.
Rör därefter ner smöret. Låt svalna.
_____________________________
Topping
3 dl vispgrädde
0,5 - 1 liter jordgubbar

Bred ut den avsvalnade chokladsåsen på marängbotten
Toppa med vispad grädde och valfri mängd jordgubbar
_________________________________

3 kommentarer:

  1. Jo men hej du. Hann inte mer än kliva på så blev jag AKUT sugen på marängtårta så här en onsdag ! :)

    ja me visst var den väl fin! :) Sen hur kaffet smakade var väl mindre viktigt, huvudsaken att förpackningen är fin ;D haha


    Vilken otroligt mysig blogg du har! :)


    Ha en fin dag :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Idag serverades det Ajvarkyckling till middag hemma på min gata, Mycket god, Tack och bock för det goda receptet.

    SvaraRadera
  3. Å jag älskar såna tårtor! Hoppas kunna testa snart:)

    SvaraRadera