onsdag 23 juli 2014

Räkpaj med cayennepeppar

En god räkpaj med cayennepeppar - Servera ljummen med tex. gräddfil
Smaken och konsistensen på pajen påminner om Frödinges skaldjurspaj

Pajdeg
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Arbeta ihop pajdegen och tryck ut i en pajform
Låt stå i kylskåp i 20 min
_________________________________
Fyllning
200 g riven goudaost
2 brk räkor i lag, ca 340g räkor
4 st ägg
3 dl vispgrädde
1 msk tomatpuré
1 dl hackad dill
0,5 tsk salt
0,5 tsk cayennepeppar

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 200° i 10 min
Lägg osten i pajskalet
Låt lagen rinna av. Strö ut räkorna över osten

Vispa ihop ägg, grädde, tomatpuré, dill, salt, cayenne
Häll blandningen över räkorna

Grädda långt ner i ugnen i 200° i ca 30-35 min
Låt pajen vila innan servering
________________________________

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag såg din kommentar alldeles försent. Jag ber om ursäkt, kul att du gillade pajen :D

      Radera