fredag 22 augusti 2014

En undersökning

Det kommer snart att bli lite av en nystart här på bloggen, detta kommer att innebära fler inlägg varje vecka och mer bredd på inläggen. Huvudsakligen kommer jag att testa fram nya recept och skriva in mina favoritrecept precis som tidigare men min tanke är även att jag ska beröra ämnet hushållsekonomi. Jag och familjen har under flera år levt på en mycket lägre budget än tidigare. När jag studerade så tog jag inga studielån och sista delen av min föräldraledighet har jag haft vårdnadsbidraget som ligger på 3000 kr/månad. Ändå har vi kunnat leva gott. Tack vare planering. 
Jag tror att det finns ett intresse att läsa om detta men innan jag funderar vidare på ämnet så vill jag kolla med er läsare. Vill ni få tips på hur man kan få ner matkostnaderna, vad man kan frysa in, hur man tar tillvara på rester osv. Jag kommer idag att lägga in en undersökning om detta i högersplaten, ju fler som svarar på undersökningen desto rättvisare bild får jag som jag sedan kan utgå ifrån. Undersökningen kommer att pågå tom 31 augusti. Ditt svar är helt och hållet anonymt, både för mig och mina läsare. Stort tack på förhand!
Resultatet på undersökningen blev 161 Ja och 7 Nej

Mina tankar om att hushålla med pengar hittar du HÄR >>
Kategorin "Hushållsekonomi - Mat" hittar du HÄR >>
Kategorin "Hushållsekonomi - Konsumtion" hittar du HÄR >>

14 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att undra om undersökningen funkar. Jag röstade nej, men fick ändå resultatet att det var 100% (26st) som röstat ja. Så antingen tar den alla svar som ja eller så visar den inte min röst.

    Och förlåt, men jag är inte intresserad av mer hushållsekonomi. Fast det finns säkert många andra som är. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra att du skriver detta, som det ser ut på min dator så har 26 personer röstat Ja och 1 person röstat Nej. Jag vet inte varför det ser annorlunda ut hos dig, kanske kommer det aktuella resultatet fram om du trycker på startsidanknappen längst upp till vänster under headern. Då visas bloggen upp på nytt och allt som hänt sedan du gick in på bloggen har uppdaterats på nytt. Tack för din röst och din kommentar.

      Radera
  2. Jättebra ide. Kastar tyvärr för mycket som är ätbart av ren slöhet. Min mamma var fantastisk på att använd rester. Hon använde hä, ften så ycket matpengar som jag. Ser med intresse fram emot att fortsätt läsa din blogg, so jag så klart läser varje dag oavsett vad du skriver om. Hälsn Ewa Nilsson

    SvaraRadera
  3. Alltid kul med tips-man lär sej alltid något nytt.
    Kram och ha en bra fredag / Barbro
    Ps har tipsat om din blogg till många av mina vänner och dom som jag gillar den Ds

    SvaraRadera
  4. Att ta tillvara på rester och få tips om vad som kan frysas in är ju inte bara intresse för den
    egna ekonomin, utan för miljön i stort! Det slängs alldeles för mycket mat idag!
    Ser fram mot dina inlägg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det låter jätte intressant med hushållsekonomin. Ska bli spännande. Kram anette

    SvaraRadera
  6. Tycker det låter som en god idé!

    SvaraRadera
  7. Ser ju väldigt gärna nått vegetariskt recept.
    Har inte varit på bloggen så jätte länge några månader. Men har inte sett nått vegetariskt än.
    Varför? Du kan få till en god och bra middag genom vegetarisk mat. Anser iaf jag :)

    Svarade även ja på din fråga :) Kanske att jag lär mig nått nytt. eller kanske kan tipsa om egna knep jag har :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fråga :) Det stämmer att jag inte har några vegetariska recept på bloggen. De recept som jag lägger upp här är mina och familjens favoritrecept och tyvärr har jag inte testat att laga så mycket vegetarisk mat så vi har inga direkta favoriter i den kategorin.

      Jag tar gärna emot tips från mina läsare, superkul om jag kan få mer kommunikation där vi kan utbyta tips och idéer med varandra :D

      Radera
  8. Hej tack för en bra blogg! Jag är en hyfsat nybliven hemmafru, vilket jag stortrivs med. Känner att du träffat mitt i prick på vad jag behöver lära mig mer om:) ser fram emot detta, kul!

    SvaraRadera
  9. Tycker det làter som en jättebra idé! Själv är jag alltid pà jakt efter lättlagad mat som hela familjen gillar, veckomenyer hade ocksà varit kul..

    SvaraRadera
  10. Vilken toppen idé, det ser jag fram emot att läsa!
    Linda

    SvaraRadera
  11. Det låter jätteintressant! Sådant behövs verkligen! RIKTIG VARDAGSekonomi, om sådan ekonomi man faktiskt KAN påverka. Annars brukar det alltid vara aktier, räkningar och annat som inte är för vanliga människor med dålig ekonomi :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tycker det :D Ja, aktier är jag inte alls rätt person för att ge några råd inom. Precis som du skriver så tänker jag hålla mig till de utgifter som man kan påverka som tex maten men även en del andra knep som jag har använt mig av under åren som föräldraledig och student och även nu med nystartat företag. Att kunna styra över sina utgifter innebär ju många gånger mer frihet. Med mindre lån blir man helt enkelt mer fri att kunna leva det liv man vill, så försöker i alla fall jag tänka.
      Intresset verkar vara stort bland er läsare och det är ju verkligen jätteroligt!! Jag funderar på om jag på något sätt kan göra er läsare mer delaktiga i denna kategorin för jag är säker på att ni har massor av tips som inte jag tänkt på. Efter undersökningen avslutats ska jag gå igenom bloggen ordentligt för att se hur jag på bästa sätt ska lägga upp det.

      Radera