måndag 29 september 2014

Italienskt lantbröd

Italienskt lantbröd - Mycket gott och lättbakat :)
Ett recept ur kategorin EDITHS BÄSTA >>

25 g jäst
6 dl vatten
4 tsk salt
1 dl olivolja
3 dl durumvetemjöl
12 dl vetemjöl special

Värm vattnet till fingervarmt = 37°
Rör ut den smulade jästen med lite av det fingervarma vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, salt och olivolja.
Arbeta degen i bakmaskin i ca 10 min, tillsätt lite mjöl i taget.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 1 timme.

Arbeta degen smidig på mjölat bakbord.
Dela degen på hälften och forma till 2 st limpor.
Mjöla lite på ovansidan av bröden.

Låt bröden jäsa på ugnsplåt under bakduk i 30 min.
Snitta bröden med en vass kniv, se bild!

LÄS NOGA!
Sätt in brödet mitt i ugnen i 250°
Kasta in 1 dl vatten i botten på ugnen, stäng luckan.
Sänk värmen till 225° och grädda i ca 30 min.
____________________________________________________
Fler recept på brödlimpor hittar du HÄR >>
_____________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

2 kommentarer:

  1. Alltid gott med hembakt bröd som gjort själv.
    Ska det svalna under bakduk. Ha en fortsatt bra dag från en som gillar din blogg och tipsat dej vidare till många av mina vänner. kram Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan lägga bakduk över brödet om du vill men då mjuknar skorpan lite, så vill du ha en knaprig skorpa hoppar du över bakduk. Tack för att du tipsar om min blogg, det blir jag väldigt glad för :D

      Radera