tisdag 14 oktober 2014

Hembakat istället för lösgodis

Fredagsmys är ju rackans trevligt. Det är liksom ett måste hemma hos oss att familjen umgås med god mat och senare på kvällen landar framför tv:n med något sött upphällt i skålar på bordet. Inte den bästa vanan kanske men väldigt trevligt :) Det där söta är alldeles för ofta just lösgodis, det är ju gott, men kan man tänka sig något mer ohygieniskt! Jag har i många år arbetat i livsmedelsbutik och sett både det ena och det andra som händer i de där lösgodisbehållarna. Kunder som smakar genom att gräva ner hela handen bland sitt favoritgodis, små barn som vill vara hjälpsamma och plocka upp godis från golvet och lägga tillbaka på sin rätta plats, kunder som när de närmar sig kassan börjar fundera på om pengarna räcker och smått nervöst börjar med handen att välja ut vilka godbitar de ska välja bort och lägga tillbaka.
Köper man lösgodis får man helt enkelt räkna med att man träffar på fler bakterier än vad man gör om man äter ett färdigpaketerat godis. Ganska äckligt när man tänker på det. 
Jag har nu hängt upp mig på detta så pass mycket så att jag har bestämt mig för att göra eget fredagsmysgodis. Och egentligen behöver det ju inte vara godis heller, snickerskladdkakan som jag bakade förra helgen (ni hittar den här >>) skulle ju passa alldeles utmärkt till fredagsmyset till exempel. Även cornflakeskakor (HÄR >>) är gott att äta som godis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar