lördag 13 december 2014

Daimsnittar

Daimsnittar - Kolasnittar fylld med daimbitar - Ett recept ur kategorin EDITHS BÄSTA >> (ca 20 st)

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 st dubbeldaim, se bild!

Rör ihop smör och socker. 
Blanda sedan in vetemjöl, sirap, vaniljsocker och bakpulver.
Hacka daimen i små bitar och blanda in i degen.

Dela degen på mitten och rulla ut två fingertjocka längder.
Lägg dem på bakpappersklädd plåt. Tryck till längderna lite lätt.

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 15 min.

Skär de varma längderna i sneda bitar och låt kallna.
______________________________________________________
_________________________________________________________________________________

3 kommentarer:

  1. Dajm i alla former är ju gott.
    Får nog bakas nån dag.
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  2. Kan vara de godaste kakor jag någonsin ätit! Hade så lite vetemjöl kvar att fick dryga ut med 1/2 dl havregryn. Tror inte det var till någon nackdel precis!

    Precis upptäckt din sida efter tips av min mamma, är inne här varje dag och inspireras. Så härligt med vanlig mat på ett kreativt och fantastiskt gott sätt. Tack! Kram, Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Anna ♥♥♥

      Vad glad jag blir av din kommentar :D Det är precis så jag vill att det ska vara, enkla och vanliga bakverk och maträtter som alla kan göra och som de allra flesta gillar. Låter ju spännande med lite havregryn i kakorna, kanske blev de ännu godare :D

      Hälsa din mamma, KRAM

      Radera