onsdag 10 december 2014

En mojäng till janssons

Idag är det dags för mitt recept på janssons frestelse att få hoppa in här i bloggen. Mojängen som ni ser på bilden, (jag vet inte vad den kallas, vet ni?) hur som helst var jag hemma hos mamma och pappa igår och lånade den till dagens blogginlägg. Den är helt perfekt att använda till janssons frestelse, har man en sådan kan man verkligen kalla janssons för lättlagad mat. Man lägger skalad potatis i mojängen och sedan vevar man runt och ut kommer perfekta strimlor. Det finns ju flera sätt att strimla potatis på men det här är det bästa sättet tycker jag.
Det är inte särskilt dyrt heller att göra janssons frestelse. 1 kg potatis, 2 st gula lökar, 1 st trea vispgrädde, 1 burk ansjovisfiléer, lite ströbröd och några klickar smör, det är allt som behövs till en medelstor gratängform. Det räcker till ca 5-6 personer, beronde på vad som serveras till.
Ett exakt recept och bild på den färdiga janssons frestelsen dyker upp senare under dagen, vi ses snart igen!

5 kommentarer:

  1. Nostalgi! Min kära mor hade en sådan förr. Har försökt få tag i såna, men de som görs idag verkar inte hålla så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det nog, jag har inte ens sett en sådan här strimlare i butik, finns väl säkert någonstans. Den är hur bra som helst och har hängt med så länge jag kan minnas hemma hos mamma och pappa. Kanske kan man hitta en på loppis om man har tur.

      Radera
  2. Ulrika Grandin Enochons dec. 10, 09:15:00 em

    Molly (Moulin) Jansson kallar min mamma den. Hon köpte en ny för något år sen bara. Hittade den i dag vid en snabbsökning på Bagaren och Kockens hemsida för 199 kr. Finns säker på flera ställen.

    Hälsningar Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej. Jag har en likadan efter min mormor. Hon kallade den alltid för månlandaren.
    Linda

    SvaraRadera