fredag 5 december 2014

Rosenbröd

Rosenbröd - Detta recept ger 32 st rosenbröd
En lite mindre variant av fralla som passar till soppa eller som kuvertbröd eller på buffé

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk strösocker
12 - 13 dl vetemjöl
(plus lite mjöl till utbaket)
(toppas med uppvispat ägg och sesamfrön)

Smält smöret. Häll på mjölken och låt bli fingervarmt =37°
Rör ut jästen med lite av degspadet. 
Häll på degspadet och övriga ingredienser. Arbeta ihop degen.
Låt jäsa i degbunken under bakduk i 30 min.

Knåda degen på mjölat bakbord. Arbeta ut 32 st bullar. 
(dela tex degen i 4 delar och varje del i 8 bitar = 32 st. Degbullarna blir lite större än golfbollar)  
Lägg bullarna på två bakpappersklädda plåtar. 
Klipp ett kryss i varje bulle. Låt jäsa under bakduk i ca 20 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 8 min.
Låt svalna på galler utan bakduk.
______________________________________________________
Fler recept på frallor hittar du HÄR >>
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar