tisdag 6 januari 2015

Ångkoka broccoli i sil

Ibland föreslår jag att man kan ångkoka broccoli som tillbehör till en del av mina maträtter. Idag tänkte jag visa er hur jag ångkokar grönsaker, jag har nämligen ingen ångkok och har absolut inga planer på att skaffa en heller. Jag ångkokar helt enkelt i en vanlig sil. I botten på grytan häller jag några centimeter vatten, sedan lägger jag grönsakerna som jag ska ångkoka (oftast broccoli) i silen. Silen placerar jag hängandes på kanten av kastrullen och däröver lägger jag ett vanligt grytlock. Sedan får vattnet koka och ångorna som stiger ångkokar då mina grönsaker. Supersmidigt och jag behöver på det viset ingen specialutrustning för att kunna ångkoka.
Vattnet som kokat brukar fånga upp en del näringsämnen från grönsakerna så det brukar jag göra sås på.
Fler ekonomitips om mat hittar du HÄR >>
Fler tips från köket hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar