torsdag 29 januari 2015

Kalljäst bröd

Jag har startat upp en ny kategori här på bloggen som jag kallar för mat att förbereda >> man kan även komma dit genom att klicka på länken under headern som jag kallar "matsmart". Där kommer jag att ge tips på hur man på olika sätt kan förbereda maten dagen innan man ska äta/servera den. Många är stressade just vid den tiden som det är dags att laga lunch/middag och då tänker jag att det kan vara skönt att ha hunnit förbereda maten lite dagen innan. Då blir ju inte heller risken lika stor att man köper någon trist färdigmat eller åker iväg till pizzerian på lunchen. Mest kommer denna kategorin att handla om middagsmat men det kommer även att finnas lite andra tips. Först ut i den nya kategorin kommer jag att lyfta fram mina kalljästa brödrecept. Kalljäst betyder att man jäser degen i kylskåpet vilket kräver längre jäsningstid. Man kan då till exempel arbeta ihop en deg på kvällen och låta den jäsa i kylen under natten. På morgonen bakar man ut brödet och gräddar det i ugnen. Sedan är det bara att njuta av nybakat till frukost. Det är väl det vanligaste sättet skulle jag tro. Men det fungerar naturligtvis att göra tvärtom. Arbeta ihop degen på morgonen och baka ut brödet på kvällen. Särskilt smart är det att göra så när man väntar middagsgäster på kvällen och vill servera nybakat bröd till maten.
När man kalljäser finns det vad jag vet i alla fall, ingen exakt jästid. Skulle jag förbereda en deg till morgonen skulle jag som exempel arbeta ihop degen någon gång mellan 20.00 och 22.00 och sedan baka ut den på morgonen någon gång mellan 7.00 och 9.00. Alltså inte alls särskilt petnoga med jästiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar