onsdag 4 mars 2015

Ett lättbakat bröd som smakar som pain riche

Jag har ett favoritbröd som är världens enklaste att baka. Detta brödet gör jag ofta till maten när vi har fredagsmys. Först gör jag degen sedan sätter jag igång med maten. En kvart innan vi ska äta trycker jag ut degen på en ugnsplåt, strör över massor av sesamfrön och sedan får brödet hoppa in i ugnen. Så enkelt är det att få njuta av nybakat bröd. Arbetsinsats kanske fem minuter eller max tio minuter. Även om man inte är van att baka bröd så fixar man det här hur enkelt som helst. Smidigast är ju så klart att arbeta ihop degen i en bakmaskin men det funkar lika bra att använda degkrokarna på elvispen. 
Fanny bakade detta brödet en kväll och tog med sig till skolan och bjöd sina klasskamrater. De blev stormförtjusta och frågar fortfarande, flera veckor senare, om de kan få "beställa" fler bröd. Brödet smakar ungefär som pain riche. Just nu står degen på jäsning. Under en frottehandduk denna gång, det funkar det med. Jag återkommer med bilder och recept senare under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar