onsdag 16 december 2015

Kladdkaka med dulce de leche - karamelliserad mjölk

Kladdkaka med dulce de leche och jordnötter - Lättbakad och supergod!!
Smidig att göra med färdig kolakräm X-tra bild HÄR >> och HÄR >>

Recept
125 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 burk karamelliserad mjölk
2 dl jordnötter
200 g mjölkchoklad

Gör så här:
Smält smöret. Låt svalna lite.
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda kakao, vaniljsocker och vetemjöl. Rör ner i äggsmeten.
Blanda ner det smälta smöret.

Bred ut smeten i en smord och bröad springform, ca Ø 25 cm
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 20 min.

Låt kakan svalna och bli kylskåpskall.
Täck med karamelliserad mjölk. Strö över jordnötter.
Ställ in i kylen igen.

Bryt och smält chokladen över vattenbad.
Beskrivning på vattenbad hittar du HÄR >>
Täck med chokladen över hela kakan. Låt stelna i kylen.

Servera med tex. vispad grädde

===========================================
* Få fler tips om enkla recept - Följ Madame Edith på facebook HÄR >>
Instagram @madameedithblogg HÄR >>
_______________________________________________
Fler recept på kladdkakor hittar du HÄR >>
___________________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>

5 kommentarer:

  1. Jag har ingen blogg så kan tyvärr inte länka. Men vill ändå tacka för receptet! Enkelt att följa och kakan blev myyyyycket uppskattad av mina kollegor. Hoppade dock över jordnötterna och tog banan istället 😝 Mellan kladdekakslagret och kolakrämen = mumms!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj vad gott det lät med banan :) Det måste jag med testa! Kul att du och kollegorna gillade den ♥

      Radera
  2. Saltade eller vanliga jordnötter ? :)

    SvaraRadera