söndag 12 april 2015

Kalljäst bröd

Kalljäst bröd hur fantastiskt är inte det!! Degen arbetas ihop på kvällen och på morgonen gräddar man det. Eftersom arbetsmomenten delas upp på två dagar upplevs det som att det knappt är något arbete alls. Fast egentligen är det lika mycket arbete som när man bakar bröd på vanligt vis. Men den lååånga nattpausen man får när brödet jäser är ju inte särskilt ansträngande och när man är så nära nygräddade bullar när man vaknar på morgonen går det enkelt att göra sista arbetsmomentet. Det tycker i alla fall jag. 
Bullarna på bilden har under natten kalljäst i våran kyl och strax innan frukosten plockade jag ut dem ur ugnen. Nygräddade och fina :) Godast blir dem om de få vila några minuter innan man äter dem, medan man dukar bordet till exempel. Jäsningstiden under natten är inte petnoga. Jag brukar arbeta ihop degen någon gång under kvällen när tid finns och sedan gräddar jag dem på morgonen när vi vaknar dagen efter. Denna gången använde jag sesamfrön på toppen istället för vallmofrö, lika gott vilket som, man tar det som finns hemma. 
RECEPT HÄR >>

1 kommentar: