måndag 31 augusti 2015

Frysa in tomater

Som ni vet så gillar jag att frysa in och bunkra grönsaker som är i säsong. Denna gången är det ett gäng cocktailtomater som ska frysas in. Tomter använder jag till mycket. Gratänger, pizza, pajer, och grytor bland annat. Eftersom cocktailtomaterna är så små, jag brukar dessutom halvera dem, så blir de genomvarma om de ligger i ugnen på toppen av en gratäng eller något annat man tillagar i ugnen. Jag lägger på dem frusna. Vanliga tomater funkar också att frysa och sedan använda på samma sätt men då tycker jag att det fungerar bäst om man delar dem i mindre bitar innan man fryser in dem. Annars kan det hända att de knappt hinner bli genomvarma om man till exempel lägger dem på en gratäng. Men med mindre bitar eller tunna klyftor fungerar det bra. 
När jag fryser in tomater så delar jag dem och lägger dem med snittytan upp på en pappersklädd skärbräda. Sedan styckfryser jag tomaterna en stund i frysen. Cirka 1 timme. Därefter paketerar jag dem i påsar. Eftersom de är styckfrysta så är det sedan lätt att ta fram det antalet tomater man önskar utan att tomaterna sitter ihop i varandra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar