måndag 3 augusti 2015

Recept på blåbärspaj med citron

Idag har Tilde och Ludwig bakat en mumsig blåbärspaj med citron - Gott till vaniljglass :D
Receptet kommer från boken "Smulpajer"

Pajdeg
150 kallt smör
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
 1 citron
2 msk kallt vatten

Blanda samman smör, socker, vaniljsocker, vetemjöl
(använd matberedare eller blanda samman med fingertopparna)
Tvätta och finriv yttersta citronskalet. Pressa ut 1 tsk citronsaft.
Blanda in citronskal/saft och vatten i degen.

Tryck ut halva degen i botten och på kanterna i en pajform.
Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 10 min.
Tag ut formen och höj värmen i ugnen till 225° Gör fyllningen.
______________________________________________________
Blåbärsfyllning
4 dl blåbär
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl

Blanda samman strösocker, vaniljsocker och potatismjöl
Rör runt blåbären i sockerblandningen. Häll ut i pajformen.
Klicka ut resten av pajdegen över blåbären. 
Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 25 min.
______________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >
_________________________________________________________________________________
Ps. Tilde har fortfarande på sig ett minne från vår semester på Gran Canaria :D
Några bilder från semestern hittar du HÄR >> HÄR >> HÄR >> HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar