onsdag 9 september 2015

Gaffelkakor - Småkakor

En av de absolut enklaste småkakorna man kan baka är gaffelkakor
Arbetstiden är max 10 minuter sedan sköter ugnen resten :D
Detta recept ger ca 35 - 40 st kakor

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1,5 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Vispa med elvisp ihop samtliga ingredienser till en deg
(dela smöret i bitar så fastnar degen inte lika lätt i vispen)
Rulla ut små bollar 
(ca 35-40 st med Ø ca 1,5 cm)

Lägg degbollarna på pappersklädda ugnsplåtar. Inte för tätt!
Tryck till varje boll med en gaffel.

Grädda mitt i ugnen i 200° tills de fått lite färg, ca 12 min.
__________________________________________
Fler recept på småkakor hittar du HÄR >>
_____________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>

2 kommentarer:

  1. Åå gaffelkakor med russin brukar mormor baka till julen, mitt favorit-julgodis! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar russin!! Gott i både kakor och bröd :D

      Radera